Zapp Echt Gebeurd als leerplatform voor kinderen. Een onderzoek naar de manier waarop cross-platform learning binnen jeugddocumentaires bijdraagt aan leren over sociaal-maatschappelijke thema’s.
Summary
Al sinds het begin van televisie is er een discussie over de educatieve aard van het medium.
Onder andere Heike Vom Orde pleit dat televisiekijken passief is. Volgens haar leren
kinderen om die reden weinig via televisie. Shalom M. Fisch , Sandra Calvert en Jennifer
Kotler zijn het niet met Vom Orde eens. Zij tonen in hun onderzoeken aan dat kinderen wel
degelijk leren van educatieve televisie. Nu kijkers meer betrokken raken bij televisie door
middel van participatie, neemt de discussie rondom televisie als educatief medium nieuwe
vormen aan. Volgens Fisch zetten televisiemakers zoveel mogelijk media in om educatieve
content te verspreiden. Dit roept de vraag op of het inzetten van meerdere media wel zinvol
is? In navolging op het onderzoek van Fisch, richt dit onderzoek zich op de manier waarop
cross-platform jeugddocumentaires kinderen kunnen leren over sociaal-maatschappelijke
thema’s. Dit wordt gedaan aan de hand van de documentaires van ZAPP ECHT GEBEURD en het
online platform zappechtgebeurd.nl. Binnen deze documentaires staan kinderen van nu
centraal. Het onderzoek is opgedeeld in drie delen. Ten eerste wordt onderzocht hoe de
sociaal-maatschappelijke thema’s worden gerepresenteerd. Dit wordt gedaan aan de hand van
de modes of documentary van Keith Beattie. Vervolgens worden, aan de hand van de theorie
van Eggo Müller over spaces of participation, de participatiemogelijkheden rondom de
documentaires onderzocht. In beide hoofdstukken wordt het capacity model, zoals beschreven
door Fisch, gebruikt om te illustreren hoe kinderen leren van de documentaires en het online
platform. Tot slot wordt de inzet van cross-platform learning onderzocht. Dit heeft geleid tot
de conclusie dat zappechtgebeurd.nl een verzamelplaats is van de documentaires van ZAPP
ECHT GEBEURD. De afzonderlijke documentaires bieden geen tot beperkte
participatiemogelijkheden. Documentairemakers lijken hierdoor niet in te spelen op de
nieuwe participerende rol van de kijker. Op het platform zijn er enkele
participatiemogelijkheden gecreëerd, maar deze zijn heel algemeen en sluiten niet op elkaar
aan. Doordat de educatieve content uit de documentaires niet regelmatig terugkeert op
zappechtgebeurd.nl, is het waarschijnlijk dat kinderen meer kunnen leren door uitsluitend te
kijken naar de documentaires.