Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHagedoorn, Berber
dc.contributor.authorVeen, E. van
dc.date.accessioned2018-10-02T17:01:16Z
dc.date.available2018-10-02T17:01:16Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32922
dc.description.abstractAl sinds het begin van televisie is er een discussie over de educatieve aard van het medium. Onder andere Heike Vom Orde pleit dat televisiekijken passief is. Volgens haar leren kinderen om die reden weinig via televisie. Shalom M. Fisch , Sandra Calvert en Jennifer Kotler zijn het niet met Vom Orde eens. Zij tonen in hun onderzoeken aan dat kinderen wel degelijk leren van educatieve televisie. Nu kijkers meer betrokken raken bij televisie door middel van participatie, neemt de discussie rondom televisie als educatief medium nieuwe vormen aan. Volgens Fisch zetten televisiemakers zoveel mogelijk media in om educatieve content te verspreiden. Dit roept de vraag op of het inzetten van meerdere media wel zinvol is? In navolging op het onderzoek van Fisch, richt dit onderzoek zich op de manier waarop cross-platform jeugddocumentaires kinderen kunnen leren over sociaal-maatschappelijke thema’s. Dit wordt gedaan aan de hand van de documentaires van ZAPP ECHT GEBEURD en het online platform zappechtgebeurd.nl. Binnen deze documentaires staan kinderen van nu centraal. Het onderzoek is opgedeeld in drie delen. Ten eerste wordt onderzocht hoe de sociaal-maatschappelijke thema’s worden gerepresenteerd. Dit wordt gedaan aan de hand van de modes of documentary van Keith Beattie. Vervolgens worden, aan de hand van de theorie van Eggo Müller over spaces of participation, de participatiemogelijkheden rondom de documentaires onderzocht. In beide hoofdstukken wordt het capacity model, zoals beschreven door Fisch, gebruikt om te illustreren hoe kinderen leren van de documentaires en het online platform. Tot slot wordt de inzet van cross-platform learning onderzocht. Dit heeft geleid tot de conclusie dat zappechtgebeurd.nl een verzamelplaats is van de documentaires van ZAPP ECHT GEBEURD. De afzonderlijke documentaires bieden geen tot beperkte participatiemogelijkheden. Documentairemakers lijken hierdoor niet in te spelen op de nieuwe participerende rol van de kijker. Op het platform zijn er enkele participatiemogelijkheden gecreëerd, maar deze zijn heel algemeen en sluiten niet op elkaar aan. Doordat de educatieve content uit de documentaires niet regelmatig terugkeert op zappechtgebeurd.nl, is het waarschijnlijk dat kinderen meer kunnen leren door uitsluitend te kijken naar de documentaires.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent522097
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleZapp Echt Gebeurd als leerplatform voor kinderen. Een onderzoek naar de manier waarop cross-platform learning binnen jeugddocumentaires bijdraagt aan leren over sociaal-maatschappelijke thema’s.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscross-platform learning, modes of documentary, spaces of participation, capacity model
dc.subject.courseuuTheater-, film- en televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record