View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Probleemoplossen in 3 en 4 VWO - Hoe kun je wiskunde leerlingen gevoelig maken voor heuristiek?

        Thumbnail
        View/Open
        HeuristiekPGOAvSv4.pdf (1.982Mb)
        Author
        Soelen, A.H. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het onderwijzen van heuristiek of onderzoekend wiskunde bedrijven tijdens de wiskundelessen wordt onvoldoende belicht in het huidige curriculum, dus de methode en hoe het op school vorm vormgegeven wordt. Dus ligt daar een duidelijke rol voor de docent. De heuristiek vormt één van de fasen in het modelleren en dit is een onderwerp waarvoor idealiter een leerlijn opgezet moet worden. Dit onderzoek richt zich op de vraag in hoeverre je in enkele weken de fase van het aanpakken van een probleem zodanig aandacht kunt geven dat leerlingen niet direct terugschrikken van een lastigere wiskunde opgave, waar in eerste instantie erg weinig wiskunde in lijkt te zitten. De onderzoeksvraag 'Wat is ervoor nodig om de weerstand van leerlingen tegen heuristiek te doorbreken? En, is er verschil in 3VWO en 4VWO?' is beantwoord met 4 antwoorden: 1. Vertrouwen en motivatie bij de klas en de leerlingen 2. Rust en ruimte voor de leerlingen, tijdens het leren van de heuristiek 3. Een omarmde principe: het antwoord is niet belangrijk. 4. De rol van de docent en de relatie met de klas.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31500
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo