Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDaemen, J.W.M.J.
dc.contributor.authorSoelen, A.H. van
dc.date.accessioned2018-09-27T17:01:52Z
dc.date.available2018-09-27T17:01:52Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31500
dc.description.abstractHet onderwijzen van heuristiek of onderzoekend wiskunde bedrijven tijdens de wiskundelessen wordt onvoldoende belicht in het huidige curriculum, dus de methode en hoe het op school vorm vormgegeven wordt. Dus ligt daar een duidelijke rol voor de docent. De heuristiek vormt één van de fasen in het modelleren en dit is een onderwerp waarvoor idealiter een leerlijn opgezet moet worden. Dit onderzoek richt zich op de vraag in hoeverre je in enkele weken de fase van het aanpakken van een probleem zodanig aandacht kunt geven dat leerlingen niet direct terugschrikken van een lastigere wiskunde opgave, waar in eerste instantie erg weinig wiskunde in lijkt te zitten. De onderzoeksvraag 'Wat is ervoor nodig om de weerstand van leerlingen tegen heuristiek te doorbreken? En, is er verschil in 3VWO en 4VWO?' is beantwoord met 4 antwoorden: 1. Vertrouwen en motivatie bij de klas en de leerlingen 2. Rust en ruimte voor de leerlingen, tijdens het leren van de heuristiek 3. Een omarmde principe: het antwoord is niet belangrijk. 4. De rol van de docent en de relatie met de klas.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2078769
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleProbleemoplossen in 3 en 4 VWO - Hoe kun je wiskunde leerlingen gevoelig maken voor heuristiek?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsprobleem, heuristiek, Streun, onderzoeken, wiskunde
dc.subject.courseuuLeraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Wiskunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record