View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Samenhang globaal zelfbeeld, fysieke activiteit en zelfbeeld over de sociale acceptatie bij basisschoolkinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hidouch, R-3995836.pdf (398.4Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Hidouch, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: De samenhang tussen fysieke activiteit en het zelfbeeld over de sociale acceptatie onderzoeken. Tevens zijn verschillen tussen jongens en meisjes in fysieke activiteit, in het zelfbeeld over de sociale acceptatie en in de samenhang tussen fysieke activiteit en het zelfbeeld over de sociale acceptatie onderzocht. Verder is het verschil in fysieke activiteit tussen kinderen met een laag en normaal-hoog zelfbeeld over de sociale acceptatie onderzocht. Tot slot is het verschil in het zelfbeeld over de sociale acceptatie tussen kinderen in teamsport en individuele sport onderzocht. Methode: Huidig onderzoek werd uitgevoerd bij 150 basisschoolkinderen (Mleeftijd = 9.07, SD = 1.67). Het zelfbeeld over de sociale acceptatie is gemeten met een subschaal van de CBSK en participatie in fysieke activiteit met een vragenlijst over de fysieke activiteit. Resultaten: Een positieve, zwakke samenhang tussen fysieke activiteit en het zelfbeeld over de sociale acceptatie. Deze samenhang is significant voor meisjes, maar niet voor jongens. Jongens zijn fysiek actiever dan meisjes. Jongens en meisjes verschillen niet in het zelfbeeld over de sociale acceptatie. Kinderen met een normaal-hoog zelfbeeld over de sociale acceptatie zijn fysiek actiever. Kinderen in teamsport hebben vaker een normaal-hoog zelfbeeld over de sociale acceptatie dan kinderen in individuele sport doen. Conclusie: Er is een samenhang tussen fysieke activiteit en het zelfbeeld over de sociale acceptatie bij basisschoolkinderen. Er zijn verschillen in fysieke activiteit en het zelfbeeld over de sociale acceptatie tussen jongens en meisjes, en tussen team- en individuele sporten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31229
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo