View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een Dreigend Leerkrachtentekort: De Invloed van Feedback Vragen op het Behouden van Beginnende Basisschoolleerkrachten.

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis Kers 5776554.docx (197.7Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Kers, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het huidige Nederlandse basisonderwijs kampt met een dreigend leerkrachtentekort. Een groot aantal ervaren leerkrachten bereikt de pensioenleeftijd en daarnaast verlaten relatief veel beginnende leerkrachten het basisonderwijs vroegtijdig. Het vroegtijdig verlaten van het basisonderwijs kent verschillende oorzaken, waaronder het incompetent voelen door beginnende leerkrachten om hoogwaardig onderwijs te kunnen bieden. In het huidige onderzoek is onder 206 beginnende leerkrachten onderzocht of feedback vragen samenhangt met de intentie om te blijven werken binnen het basisonderwijs, en of deze relatie positief gemedieerd wordt door de self-efficacy van deze beginnende basisschoolleerkrachten. Het onderzoek betrof een toetsend kwantitatief survey onderzoek waarbij de data geanalyseerd werden met behulp van een mediatie-analyse middels proces van Hayes in SPSS. Feedback vragen bleek niet direct samen te hangen met de intentie om te blijven werken binnen het basisonderwijs. Het indirecte verband tussen feedback vragen via self-efficacy op de intentie om te blijven werken binnen het basisonderwijs is wel significant bevonden. Deze relatie bleek negatief. Aan de hand van dit onderzoek kan er geconcludeerd worden dat beginnende leerkrachten die relatief veel feedback vragen over het algemeen een hoge self-efficacy hebben, deze hoge self-efficacy hangt daarnaast echter samen met een sterke intentie om het basisonderwijs te verlaten. Het veelvuldig vragen van feedback hangt daardoor indirect samen met een sterke intentie om het basisonderwijs te verlaten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27793
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo