Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBouwmans, M.
dc.contributor.advisorBaggen, Y.
dc.contributor.authorKers, A.
dc.date.accessioned2017-09-27T17:01:37Z
dc.date.available2017-09-27T17:01:37Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27793
dc.description.abstractHet huidige Nederlandse basisonderwijs kampt met een dreigend leerkrachtentekort. Een groot aantal ervaren leerkrachten bereikt de pensioenleeftijd en daarnaast verlaten relatief veel beginnende leerkrachten het basisonderwijs vroegtijdig. Het vroegtijdig verlaten van het basisonderwijs kent verschillende oorzaken, waaronder het incompetent voelen door beginnende leerkrachten om hoogwaardig onderwijs te kunnen bieden. In het huidige onderzoek is onder 206 beginnende leerkrachten onderzocht of feedback vragen samenhangt met de intentie om te blijven werken binnen het basisonderwijs, en of deze relatie positief gemedieerd wordt door de self-efficacy van deze beginnende basisschoolleerkrachten. Het onderzoek betrof een toetsend kwantitatief survey onderzoek waarbij de data geanalyseerd werden met behulp van een mediatie-analyse middels proces van Hayes in SPSS. Feedback vragen bleek niet direct samen te hangen met de intentie om te blijven werken binnen het basisonderwijs. Het indirecte verband tussen feedback vragen via self-efficacy op de intentie om te blijven werken binnen het basisonderwijs is wel significant bevonden. Deze relatie bleek negatief. Aan de hand van dit onderzoek kan er geconcludeerd worden dat beginnende leerkrachten die relatief veel feedback vragen over het algemeen een hoge self-efficacy hebben, deze hoge self-efficacy hangt daarnaast echter samen met een sterke intentie om het basisonderwijs te verlaten. Het veelvuldig vragen van feedback hangt daardoor indirect samen met een sterke intentie om het basisonderwijs te verlaten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent202461
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleEen Dreigend Leerkrachtentekort: De Invloed van Feedback Vragen op het Behouden van Beginnende Basisschoolleerkrachten.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsfeedback vragen; self-efficacy; beginnende leerkrachten; intentie om te blijven werken binnen basisonderwijs
dc.subject.courseuuOnderwijswetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record