View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Weerbaar Opvoeden tegen Radicalisering

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Roozeboom, K-5629314.pdf (309.7Kb)
        Masterthesis Roseboom, AE-3789330.pdf (385.0Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Roseboom, A.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek werden de potentiële effectiviteit, implementatie en ervaren uitkomsten van het programma ‘Weerbaar Opvoeden tegen Radicalisering’ geëvalueerd. Dit programma is ontwikkeld om migrantenouders te ondersteunen bij opvoedvraagstukken met betrekking tot radicalisering en met als doel radicalisering te voorkomen bij hun kinderen. Een documentenanalyse, open interviews met deelnemers en aanvullende observaties bij deelnemende groepen werden uitgevoerd. Middels een kwantitatieve analyse is uit de documentenanalyse gebleken dat de potentiële effectiviteit van ‘Weerbaar Opvoeden tegen Radicalisering’ niet hoog in wordt geschat. Vervolgens bleek uit een kwalitatieve analyse van de interviews dat de aansluiting op de behoefte van de doelgroep als positief werd ervaren, maar bleken methoden die worden ingezet om gedragsverandering te bewerkstelligen discutabel aangezien duurzame borging van informatie uitbleef. Respondenten ervoeren positieve uitkomsten waaronder bewustzijn over eigen opvoedvaardigheden, verkrijgen van communicatieve vaardigheden en leren van elkaar. Aanbevolen wordt om de focus van het programma te verschuiven van het voorkomen van radicalisering naar het versterken van beschermende factoren als ook het programma theoretisch te versterken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27592
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo