Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.advisorKesselring, M.
dc.contributor.authorRoseboom, A.E.
dc.date.accessioned2017-09-11T17:02:24Z
dc.date.available2017-09-11T17:02:24Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27592
dc.description.abstractIn dit onderzoek werden de potentiële effectiviteit, implementatie en ervaren uitkomsten van het programma ‘Weerbaar Opvoeden tegen Radicalisering’ geëvalueerd. Dit programma is ontwikkeld om migrantenouders te ondersteunen bij opvoedvraagstukken met betrekking tot radicalisering en met als doel radicalisering te voorkomen bij hun kinderen. Een documentenanalyse, open interviews met deelnemers en aanvullende observaties bij deelnemende groepen werden uitgevoerd. Middels een kwantitatieve analyse is uit de documentenanalyse gebleken dat de potentiële effectiviteit van ‘Weerbaar Opvoeden tegen Radicalisering’ niet hoog in wordt geschat. Vervolgens bleek uit een kwalitatieve analyse van de interviews dat de aansluiting op de behoefte van de doelgroep als positief werd ervaren, maar bleken methoden die worden ingezet om gedragsverandering te bewerkstelligen discutabel aangezien duurzame borging van informatie uitbleef. Respondenten ervoeren positieve uitkomsten waaronder bewustzijn over eigen opvoedvaardigheden, verkrijgen van communicatieve vaardigheden en leren van elkaar. Aanbevolen wordt om de focus van het programma te verschuiven van het voorkomen van radicalisering naar het versterken van beschermende factoren als ook het programma theoretisch te versterken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent317154
dc.format.extent394305
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWeerbaar Opvoeden tegen Radicalisering
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRadicalisering; weerbaar opvoeden; opvoedondersteuning; migranten; evaluatieonderzoek.
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record