View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen de sociaal economische status van ouders en de narratieve vaardigheden bij eentalige kinderen tussen de 4 en 6 jaar oud.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Jahfari, S-3548589.pdf (156.6Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Jahfari, S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doelstelling: Dit onderzoek richt zich op de vraag of sociaal economische status (SES) de ontwikkeling van narratieve vaardigheden van kinderen tussen de 4 en 6 jaar oud beïnvloedt. Methode: Er is kwantitatieve data verzameld van 120 kinderen in de leeftijd van 4, 5 en 6 jaar oud. Bij deze participanten zijn de ‘Multilingual Assessment Instrument for Narratives’ (MAIN) en Taaltoets Alle Kinderen verteltaak (TAK verteltaak) afgenomen om de narratieve vaardigheden te meten. Naast het testen van de kinderen is er kwantitatieve data verzameld door middel van de vragenlijst, de vragenlijst heeft als doel om informatie te verkrijgen over de omgevingsfactoren die van invloed zijn (geweest) op het niveau van de narratieve vaardigheden. Deze vragenlijst bevat onder andere vragen met betrekking tot de SES van de ouders. Resultaten: Uit de resultaten is gebleken dat SES niet significant correleert met de narratieve vaardigheden. Wel is er een sterke samenhang gevonden tussen de opleiding van vader en moeder. Tevens correleren de scoren op de verschillende subtesten van de MAIN en de TAK verteltaak onderling met elkaar. Conclusie: Geconcludeerd kan worden dat de relatie tussen SES en de ontwikkeling van narratieve vaardigheden geen samenhang vertoont.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26336
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo