Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBlom, E.
dc.contributor.authorJahfari, S.
dc.date.accessioned2017-07-25T17:01:40Z
dc.date.available2017-07-25T17:01:40Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26336
dc.description.abstractDoelstelling: Dit onderzoek richt zich op de vraag of sociaal economische status (SES) de ontwikkeling van narratieve vaardigheden van kinderen tussen de 4 en 6 jaar oud beïnvloedt. Methode: Er is kwantitatieve data verzameld van 120 kinderen in de leeftijd van 4, 5 en 6 jaar oud. Bij deze participanten zijn de ‘Multilingual Assessment Instrument for Narratives’ (MAIN) en Taaltoets Alle Kinderen verteltaak (TAK verteltaak) afgenomen om de narratieve vaardigheden te meten. Naast het testen van de kinderen is er kwantitatieve data verzameld door middel van de vragenlijst, de vragenlijst heeft als doel om informatie te verkrijgen over de omgevingsfactoren die van invloed zijn (geweest) op het niveau van de narratieve vaardigheden. Deze vragenlijst bevat onder andere vragen met betrekking tot de SES van de ouders. Resultaten: Uit de resultaten is gebleken dat SES niet significant correleert met de narratieve vaardigheden. Wel is er een sterke samenhang gevonden tussen de opleiding van vader en moeder. Tevens correleren de scoren op de verschillende subtesten van de MAIN en de TAK verteltaak onderling met elkaar. Conclusie: Geconcludeerd kan worden dat de relatie tussen SES en de ontwikkeling van narratieve vaardigheden geen samenhang vertoont.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent160432
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen de sociaal economische status van ouders en de narratieve vaardigheden bij eentalige kinderen tussen de 4 en 6 jaar oud.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsNarratieve vaardigheden; SES.
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record