View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Bekwaamheidseisen startende leraren

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Bekhoven 3932265 AVT.pdf (324.5Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Bekhoven, J.E.J. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Onderwijs moet goed georganiseerd zijn en het moet duidelijk zijn over welke bekwaamheden leraren moeten beschikken om te leren wat er geleerd moet worden (Coonen, 2005). De vraag is echter in hoeverre deze vanuit de overheid gestelde bekwaamheden eigenlijk tot uiting komen in de praktijk. Bij het begeleiden van startende leraren wordt door mentoren het ICALT-instrument gebruikt om leraren te beoordelen tijdens de lesobservatie. In dit onderzoek is onderzocht in hoeverre de vanuit de overheid gestelde bekwaamheidseisen tot uiting komen bij het gebruik van dit instrument. Dit is gedaan door de indicatoren van beide te vergelijken en vervolgens de feedbackgesprekken die gevoerd worden na de observatie, te analyseren. Hieruit is gebleken dat de door de overheid gestelde bekwaamheidseisen deels tot uiting komen bij het gebruik van het ICALT-instrument, maar dat niet iedere indicator behandeld wordt. Vervolgonderzoek naar de begeleiding van startende leraren wat betreft het gebruik van moderne middelen en differentiatie in het onderwijs wordt geadviseerd. Maar er wordt ook geadviseerd om onderzoek te doen naar de representativiteit van de bekwaamheidseisen vanuit de overheid ten opzichte van de praktijk.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25504
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo