Bekwaamheidseisen startende leraren
Summary
Onderwijs moet goed georganiseerd zijn en het moet duidelijk zijn over welke bekwaamheden leraren moeten beschikken om te leren wat er geleerd moet worden (Coonen, 2005). De vraag is echter in hoeverre deze vanuit de overheid gestelde bekwaamheden eigenlijk tot uiting komen in de praktijk. Bij het begeleiden van startende leraren wordt door mentoren het ICALT-instrument gebruikt om leraren te beoordelen tijdens de lesobservatie. In dit onderzoek is onderzocht in hoeverre de vanuit de overheid gestelde bekwaamheidseisen tot uiting komen bij het gebruik van dit instrument. Dit is gedaan door de indicatoren van beide te vergelijken en vervolgens de feedbackgesprekken die gevoerd worden na de observatie, te analyseren. Hieruit is gebleken dat de door de overheid gestelde bekwaamheidseisen deels tot uiting komen bij het gebruik van het ICALT-instrument, maar dat niet iedere indicator behandeld wordt. Vervolgonderzoek naar de begeleiding van startende leraren wat betreft het gebruik van moderne middelen en differentiatie in het onderwijs wordt geadviseerd. Maar er wordt ook geadviseerd om onderzoek te doen naar de representativiteit van de bekwaamheidseisen vanuit de overheid ten opzichte van de praktijk.