Bekwaamheidseisen startende leraren
Summary
Onderwijs moet goed georganiseerd zijn en het moet
duidelijk zijn over welke bekwaamheden leraren moeten
beschikken om te leren wat er geleerd moet worden
(Coonen, 2005). Maar in hoeverre komen deze vanuit de
overheid gestelde bekwaamheden eigenlijk tot uiting in de
praktijk? Bij het begeleiden van startende leraren wordt
door mentoren het ICALT-formulier gebruikt om leraren te
kunnen beoordelen tijdens het observeren. In dit onderzoek
is onderzocht in hoeverre de vanuit de overheid gestelde
bekwaamheidseisen tot uiting komen bij het gebruik van dit
instrument. Dit is gedaan door de indicatoren van beide te
vergelijken en vervolgens de feedbackgesprekken die
gevoerd worden na de observatie, te analyseren. Hieruit is
naar voren gekomen dat de door de overheid gestelde
bekwaamheidseisen deels tot uiting komen bij het gebruik
van het ICALT-instrument, maar dat niet iedere indicator
behandeld wordt. Vervolgonderzoek wordt geadviseerd om
onderzoek te doen naar de representativiteit van de
bekwaamheidseisen vanuit de overheid ten opzichte van de
praktijk.