View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Tel je Zoo, een educatief computerspel voor alle kleuters?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Loos, M-3339556.pdf (739.3Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Loos, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De ontwikkeling van het getalbegrip dient als basis voor het rekenen en is een voorwaarde om een goede start te maken in groep drie. Uit onderzoek blijkt echter dat 25% van de kinderen met een leeftijd van vier jaar of ouder over een onvoldoende leeftijdsadequaat rekenniveau beschikt. Het niveau van getalbegrip kan worden beïnvloed door het inzetten van interventies. Het inzetten van effectieve middelen om de ontwikkeling van het getalbegrip te stimuleren zorgt ervoor dat kinderen kunnen starten op het basisniveau in groep drie. In dit onderzoek is het effect van een interventie op getalbegrip onderzocht bij kleuters uit groep 1 en 2. Uit een steekproef van 117 kinderen zijn de experimentele en controlegroep gevormd, waarbij alleen de experimentele groep gedurende 10 keer een educatief computerspel speelde. Binnen deze twee groepen is er een onderscheid gemaakt tussen kinderen met een sterk en een zwak getalbegrip. Het getalbegrip is bepaald tijdens de voormeting met een verkorte versie van de UGT-R. De groepen zijn onderling vergeleken op de vooruitgang in het getalbegrip na het wel of niet ondergaan van de interventie ‘Tel je Zoo’. Uit de resultaten is gebleken dat de interventie een positief effect heeft op het getalbegrip van de respondenten. Tegen de verwachting in blijkt dat kinderen met een zwak getalbegrip meer profijt hebben van de interventie dan kinderen met een sterk getalbegrip. Dit kan worden verklaard doordat er sprake is van een leereffect of een regressie naar het gemiddelde. Tevens hebben kinderen met een zwak getalbegrip meer ruimte om te groeien.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23071
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo