Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchot, W.
dc.contributor.advisorHoogmoed, A. van
dc.contributor.authorLoos, M.
dc.date.accessioned2016-08-01T17:00:31Z
dc.date.available2016-08-01T17:00:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23071
dc.description.abstractDe ontwikkeling van het getalbegrip dient als basis voor het rekenen en is een voorwaarde om een goede start te maken in groep drie. Uit onderzoek blijkt echter dat 25% van de kinderen met een leeftijd van vier jaar of ouder over een onvoldoende leeftijdsadequaat rekenniveau beschikt. Het niveau van getalbegrip kan worden beïnvloed door het inzetten van interventies. Het inzetten van effectieve middelen om de ontwikkeling van het getalbegrip te stimuleren zorgt ervoor dat kinderen kunnen starten op het basisniveau in groep drie. In dit onderzoek is het effect van een interventie op getalbegrip onderzocht bij kleuters uit groep 1 en 2. Uit een steekproef van 117 kinderen zijn de experimentele en controlegroep gevormd, waarbij alleen de experimentele groep gedurende 10 keer een educatief computerspel speelde. Binnen deze twee groepen is er een onderscheid gemaakt tussen kinderen met een sterk en een zwak getalbegrip. Het getalbegrip is bepaald tijdens de voormeting met een verkorte versie van de UGT-R. De groepen zijn onderling vergeleken op de vooruitgang in het getalbegrip na het wel of niet ondergaan van de interventie ‘Tel je Zoo’. Uit de resultaten is gebleken dat de interventie een positief effect heeft op het getalbegrip van de respondenten. Tegen de verwachting in blijkt dat kinderen met een zwak getalbegrip meer profijt hebben van de interventie dan kinderen met een sterk getalbegrip. Dit kan worden verklaard doordat er sprake is van een leereffect of een regressie naar het gemiddelde. Tevens hebben kinderen met een zwak getalbegrip meer ruimte om te groeien.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent757143
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTel je Zoo, een educatief computerspel voor alle kleuters?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGetalbegrip, kleuters, verkorte UGT-R, Tel je Zoo, interventie
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record