View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wat is het effect van sociale acceptatie en sociale vaardigheden op het zelfbeeld van hoogbegaafde kinderen in groep 7 en 8 op een reguliere basisschool?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Smits, EJJ-4148495.pdf (413.1Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Smits, E.J.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Hoogbegaafde kinderen worden geconfronteerd met sociale- en emotionele problemen, maar dat wordt vaak over het hoofd gezien of onderschat. Ze kunnen bijvoorbeeld moeite hebben met emotionele stabiliteit en het sociaal aanpassen, omdat ze zich anders voelen dan andere kinderen. Dit kan leiden tot gebrek aan competenties in sociale situaties en problemen geven in het aangaan of onderhouden van relaties met leeftijdsgenoten. Doel: In deze studie is onderzocht wat de verbanden zijn tussen sociale vaardigheden en sociale acceptatie op het zelfbeeld van hoogbegaafde kinderen. Daarnaast is gekeken of sociale acceptatie als een mediërende factor fungeert. Participanten: Aan het onderzoek hebben 115 hoogbegaafde kinderen (53.9% jongens en 46.1% meisjes) uit groep 7 (17.4%) en groep 8 (82.6%) van een reguliere basisschool deelgenomen. Methode: De respondenten hebben een samengestelde vragenlijst ingevuld die de variabelen sociale vaardigheden, sociale acceptatie en het zelfbeeld mat. De samengestelde vragenlijst bestond uit vragen van de VSVJ en twee subschalen van de CBSK. Resultaten: Er is een negatieve samenhang gevonden tussen sociale vaardigheden en het zelfbeeld. Tevens is er een positieve samenhang gevonden tussen sociale acceptatie en het zelfbeeld. Als laatste komt uit het onderzoek naar voren dat sociale acceptatie als gedeeltelijke mediator fungeert. Conclusie: Het zelfbeeld van hoogbegaafde kinderen op een reguliere basisschool blijkt beïnvloed te worden door sociale vaardigheden en sociale acceptatie. Als hoogbegaafde kinderen zich niet sociaal geaccepteerd voelen, ervaren ze een negatief zelfbeeld. Overigens ervaren hoogbegaafde kinderen een positief zelfbeeld als ze zichzelf niet als sociaal vaardig zien.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22645
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo