Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBeek, J. van de
dc.contributor.advisorKroesbergen, E.
dc.contributor.authorSmits, E.J.J.
dc.date.accessioned2015-09-15T17:00:59Z
dc.date.available2015-09-15T17:00:59Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22645
dc.description.abstractAchtergrond: Hoogbegaafde kinderen worden geconfronteerd met sociale- en emotionele problemen, maar dat wordt vaak over het hoofd gezien of onderschat. Ze kunnen bijvoorbeeld moeite hebben met emotionele stabiliteit en het sociaal aanpassen, omdat ze zich anders voelen dan andere kinderen. Dit kan leiden tot gebrek aan competenties in sociale situaties en problemen geven in het aangaan of onderhouden van relaties met leeftijdsgenoten. Doel: In deze studie is onderzocht wat de verbanden zijn tussen sociale vaardigheden en sociale acceptatie op het zelfbeeld van hoogbegaafde kinderen. Daarnaast is gekeken of sociale acceptatie als een mediërende factor fungeert. Participanten: Aan het onderzoek hebben 115 hoogbegaafde kinderen (53.9% jongens en 46.1% meisjes) uit groep 7 (17.4%) en groep 8 (82.6%) van een reguliere basisschool deelgenomen. Methode: De respondenten hebben een samengestelde vragenlijst ingevuld die de variabelen sociale vaardigheden, sociale acceptatie en het zelfbeeld mat. De samengestelde vragenlijst bestond uit vragen van de VSVJ en twee subschalen van de CBSK. Resultaten: Er is een negatieve samenhang gevonden tussen sociale vaardigheden en het zelfbeeld. Tevens is er een positieve samenhang gevonden tussen sociale acceptatie en het zelfbeeld. Als laatste komt uit het onderzoek naar voren dat sociale acceptatie als gedeeltelijke mediator fungeert. Conclusie: Het zelfbeeld van hoogbegaafde kinderen op een reguliere basisschool blijkt beïnvloed te worden door sociale vaardigheden en sociale acceptatie. Als hoogbegaafde kinderen zich niet sociaal geaccepteerd voelen, ervaren ze een negatief zelfbeeld. Overigens ervaren hoogbegaafde kinderen een positief zelfbeeld als ze zichzelf niet als sociaal vaardig zien.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent423075
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWat is het effect van sociale acceptatie en sociale vaardigheden op het zelfbeeld van hoogbegaafde kinderen in groep 7 en 8 op een reguliere basisschool?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordshoogbegaafdheid, reguliere basisschool, sociale vaardigheden, sociale acceptatie, zelfbeeld
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record