Copingstrategieën in relatie tot automatiseringsvaardigheden bij rekenen van onderbouwleerlingen in het voortgezet onderwijs
Summary
Dit onderzoek heeft tot doel het vergroten van inzicht in de relatie tussen algemene en rekengerelateerde copingvaardigheden en automatiseringsvaardigheden bij onderbouwleerlingen in het vmbo en havo/vwo. Methode De onderzoeksgroep bestaat uit een totaal van 162 leerlingen, waarvan 86 vmbo-leerlingen en 76 havo/vwo-leerlingen. De leerlingen hebben vragenlijsten ingevuld met betrekking tot automatiseren van rekensommen, cognitief-, gedrag-, en rekengerelateerde coping. De hypothesen zijn getoetst met behulp van MAN(C)OVA’s. Resultaten De resultaten tonen aan dat leerlingen met een benedengemiddelde automatiseringsvaardigheid significant meer gebruik maken van rekengerelateerde maladaptieve copingvaardigheden dan leerlingen met een bovengemiddelde automatiseringsvaardigheid. Ook blijkt dat havo/vwo-leerlingen significant meer gebruik maken van cognitief gerelateerde adaptieve copingvaardigheden en cognitief adaptief emotiegeoriënteerde copingvaardigheden dan vmbo-leerlingen. Daarnaast maken meisjes significant meer gebruik van gedraggerelateerde adaptieve copingvaardigheden in vergelijking met jongens. Conclusie In dit onderzoek is een relatie gevonden tussen algemene en rekengerelateerde copingvaardigheden en automatiseringsvaardigheden bij onderbouwleerlingen in het vmbo en havo/vwo.