Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorToll, S.
dc.contributor.advisorLuit, H. van
dc.contributor.authorWoerds, S.M.W. ter
dc.date.accessioned2016-07-13T17:00:31Z
dc.date.available2016-07-13T17:00:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22642
dc.description.abstractDit onderzoek heeft tot doel het vergroten van inzicht in de relatie tussen algemene en rekengerelateerde copingvaardigheden en automatiseringsvaardigheden bij onderbouwleerlingen in het vmbo en havo/vwo. Methode De onderzoeksgroep bestaat uit een totaal van 162 leerlingen, waarvan 86 vmbo-leerlingen en 76 havo/vwo-leerlingen. De leerlingen hebben vragenlijsten ingevuld met betrekking tot automatiseren van rekensommen, cognitief-, gedrag-, en rekengerelateerde coping. De hypothesen zijn getoetst met behulp van MAN(C)OVA’s. Resultaten De resultaten tonen aan dat leerlingen met een benedengemiddelde automatiseringsvaardigheid significant meer gebruik maken van rekengerelateerde maladaptieve copingvaardigheden dan leerlingen met een bovengemiddelde automatiseringsvaardigheid. Ook blijkt dat havo/vwo-leerlingen significant meer gebruik maken van cognitief gerelateerde adaptieve copingvaardigheden en cognitief adaptief emotiegeoriënteerde copingvaardigheden dan vmbo-leerlingen. Daarnaast maken meisjes significant meer gebruik van gedraggerelateerde adaptieve copingvaardigheden in vergelijking met jongens. Conclusie In dit onderzoek is een relatie gevonden tussen algemene en rekengerelateerde copingvaardigheden en automatiseringsvaardigheden bij onderbouwleerlingen in het vmbo en havo/vwo.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent531362
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleCopingstrategieën in relatie tot automatiseringsvaardigheden bij rekenen van onderbouwleerlingen in het voortgezet onderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAutomatiseringsvaardigheden, adaptieve copingstijl, maladaptieve copingstijl, cognitief gerelateerde coping, gedraggerelateerde coping, rekengerelateerde coping
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record