View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Volksgeluk en volksonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        (490203489) Scriptie eindversie (1).pdf (274.8Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Steenstra, J.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de 19e eeuw kwam in de westerse wereld het volksonderwijs op. In Nederland werd vooral in de tweede helft van de 19e eeuw gestreden voor onderwijs van iedereen. De vraag die hier wordt gesteld is vooral waarom het belangrijk was dat iedereen onderwezen werd. In de tweede helft van de 19e eeuw bemoeiden meerdere partijen zich met het tegengaan van het schoolverzuim. Velen discussieerden over het nut van volksonderwijs en het gebruik maken van volksonderwijs om de levensstandaard te verbeteren. Uiteindelijk zorgde het onderwijs pas eind van de 19e eeuw en begin 20e eeuw voor een daadwerkelijke verbetering van de levensstandaard van de lagere klassen. Voor deze tijd had de bevolking niet het geld, de energie en de tijd om zichzelf te kunnen verbeteren en te zorgen voor een betere toekomst.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20237
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo