Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorAuke, Rijpma
dc.contributor.authorSteenstra, J.S.
dc.date.accessioned2015-07-06T17:00:39Z
dc.date.available2015-07-06T17:00:39Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20237
dc.description.abstractIn de 19e eeuw kwam in de westerse wereld het volksonderwijs op. In Nederland werd vooral in de tweede helft van de 19e eeuw gestreden voor onderwijs van iedereen. De vraag die hier wordt gesteld is vooral waarom het belangrijk was dat iedereen onderwezen werd. In de tweede helft van de 19e eeuw bemoeiden meerdere partijen zich met het tegengaan van het schoolverzuim. Velen discussieerden over het nut van volksonderwijs en het gebruik maken van volksonderwijs om de levensstandaard te verbeteren. Uiteindelijk zorgde het onderwijs pas eind van de 19e eeuw en begin 20e eeuw voor een daadwerkelijke verbetering van de levensstandaard van de lagere klassen. Voor deze tijd had de bevolking niet het geld, de energie en de tijd om zichzelf te kunnen verbeteren en te zorgen voor een betere toekomst.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent281477
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVolksgeluk en volksonderwijs
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLevensstandaard, volksonderwijs, maatschappij tot nut van het algemeen, schoolverzuim
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record