View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hoe begrijpelijk zijn de pictogrammen van Windows 8

        Thumbnail
        View/Open
        Eindversie scriptiecompleet.pdf (1.071Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Janssens, V.M.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Pictogrammen worden veelvuldig in interface situaties gebruikt. De reden hiervoor is dat pictogrammen op een snelle manier en voor een brede doelgroep informatie over kunnen brengen. Het is belangrijk dat mensen uit verschillende culturen en mensen van verschillende leeftijden de informatie die de pictogrammen geven kunnen begrijpen. Het is echter mogelijk dat pictogrammen die door een cultuur of een leeftijdsgroep ontworpen zijn, verschillend begrepen worden door andere culturen en andere leeftijdsgroepen. In dit onderzoek is gekeken naar de begrijpelijkheid van de pictogrammen van Windows 8 onder 70 Nederlanders en 31 Nederlandstalige Belgen, en onder 62 jongeren en 37 ouderen. Er is hierbij gekeken naar hoe drie verschillende kenmerken van pictogrammen, namelijk; concreetheid, betekenisrelatie en bekendheid, beoordeeld werden door de participanten en of deze van invloed waren op de begrijpelijkheid. Er is gebruik gemaakt van een online vragenlijst om antwoord op de vragen te krijgen. Hierin zijn vijftien verschillende pictogrammen bevraagd. De participanten werden verzocht de functie van elk pictogram te benoemen en deze aan de hand van schaalvragen te beoordelen. De belangrijkste resultaten zijn dat er geen verschil in begrip tussen de Nederlanders en Nederlandstalige Belgen gevonden is, maar wel tussen de twee leeftijdsgroepen. Ouderen hadden een lagere score voor de begrijpelijkheid dan jongeren. Daarnaast hingen alle drie de ontwerpkenmerken samen met het begrip van de participanten. Het kenmerk betekenisrelatie kwam naar voren als beste voorspeller voor begrijpelijkheid voor beide leeftijdsgroepen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20164
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo