Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBlees, Gerda
dc.contributor.authorJanssens, V.M.C.
dc.date.accessioned2015-06-19T17:00:34Z
dc.date.available2015-06-19T17:00:34Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20164
dc.description.abstractPictogrammen worden veelvuldig in interface situaties gebruikt. De reden hiervoor is dat pictogrammen op een snelle manier en voor een brede doelgroep informatie over kunnen brengen. Het is belangrijk dat mensen uit verschillende culturen en mensen van verschillende leeftijden de informatie die de pictogrammen geven kunnen begrijpen. Het is echter mogelijk dat pictogrammen die door een cultuur of een leeftijdsgroep ontworpen zijn, verschillend begrepen worden door andere culturen en andere leeftijdsgroepen. In dit onderzoek is gekeken naar de begrijpelijkheid van de pictogrammen van Windows 8 onder 70 Nederlanders en 31 Nederlandstalige Belgen, en onder 62 jongeren en 37 ouderen. Er is hierbij gekeken naar hoe drie verschillende kenmerken van pictogrammen, namelijk; concreetheid, betekenisrelatie en bekendheid, beoordeeld werden door de participanten en of deze van invloed waren op de begrijpelijkheid. Er is gebruik gemaakt van een online vragenlijst om antwoord op de vragen te krijgen. Hierin zijn vijftien verschillende pictogrammen bevraagd. De participanten werden verzocht de functie van elk pictogram te benoemen en deze aan de hand van schaalvragen te beoordelen. De belangrijkste resultaten zijn dat er geen verschil in begrip tussen de Nederlanders en Nederlandstalige Belgen gevonden is, maar wel tussen de twee leeftijdsgroepen. Ouderen hadden een lagere score voor de begrijpelijkheid dan jongeren. Daarnaast hingen alle drie de ontwerpkenmerken samen met het begrip van de participanten. Het kenmerk betekenisrelatie kwam naar voren als beste voorspeller voor begrijpelijkheid voor beide leeftijdsgroepen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1123485
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHoe begrijpelijk zijn de pictogrammen van Windows 8
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record