Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSnel, M.
dc.contributor.advisorPrins, F.J.
dc.contributor.authorWesterlaken, M.
dc.contributor.authorJager, M. de
dc.date.accessioned2015-05-01T17:03:05Z
dc.date.available2015-05-01T17:03:05Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19961
dc.description.abstractIn dit artikel wordt een onderzoek dat is gedaan op basisschool Jenaplan Wittevrouwen beschreven. Onderzocht is in hoeverre de twee plusklassen op deze school bijdroegen aan een hogere prestatiemotivatie van meerbegaafde leerlingen. Tevens werd onderzocht op welke manier deze bijdrage werd geleverd. De onderzoeksvraag was: Is de prestatiemotivatie van meerbegaafde leerlingen op Jenaplanschool Wittevrouwen in de plusklassen hoger dan de prestatiemotivatie van diezelfde leerlingen in de stamgroepen? Om dit te onderzoeken zijn bij alle leerlingen in de plusklassen twee vragenlijsten afgenomen die gebaseerd zijn op de PMT-K2. Vervolgens is bij alle leerkrachten (zowel de stamgroepleerkrachten als de plusklasleerkrachten) een vragenlijst afgenomen. Ook zijn beide plusklasleerkrachten geïnterviewd. Met behulp van de vragenlijsten en de interviews is in kaart gebracht in hoeverre de vijf aspecten die bijdragen aan het verhogen van de prestatiemotivatie (verrijking aanbieden, tegen grenzen laten aanlopen, focussen op het leerproces, aangeven van het belang van taken, taken waarderen) in het onderwijs in de stamgroepen en de plusklassen aan bod kwamen. Gebleken is dat de prestatiemotivatie van meerbegaafde leerlingen in de plusklassen significant hoger was dan de prestatiemotivatie van diezelfde leerlingen in de stamgroepen. Tevens is gebleken dat de vijf aspecten die bijdragen aan het verhogen van de prestatiemotivatie in het onderwijs van de plusklassen vaker voorkwamen dan in het onderwijs van de stamgroepen. De twee plusklassen lieten de vijf aspecten op verschillende manieren en in verschillende mate aan bod komen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent577377
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleZijn meerbegaafde leerlingen in de plusklas gemotiveerder dan in de stamgroep?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMeerbegaafdheid; plusklas; prestatiemotivatie; hoogbegaafheid; verrijking; uitdaging
dc.subject.courseuuAcademische lerarenopleiding primair onderwijs


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record