View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Versjes, de receptieve woordenschat en het werkgeheugen van kleuters. Een onderzoek naar de effectiviteit van een taal- en luistertraining.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Diggele, DGvan-3624307.pdf (1.206Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Diggele, D.G. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van de huidige studie was om te onderzoeken of de taal- en luistertraining ‘Versjes in de klas’ effect heeft op de receptieve woordenschat en het verbaal werkgeheugen met weinig executieve controle bij kinderen uit groep 1 en 2 van de basisschool na een interventie van 14 weken. De steekproef bevatte 270 Nederlandse kinderen. De groepen zijn random ingedeeld in een experimentele groep (n=128) en een controlegroep (n=142). Beide groepen zijn voor en na de interventie getest op de receptieve woordenschat en het verbaal werkgeheugen met weinig executieve controle. De experimentele groep ontving gedurende 14 weken een taal- en luistertraining van de leerkracht. Aan de hand van de variantie-analyse voor herhaalde metingen (ANOVA) bleek dat de experimentele groep niet significant was verbeterd ten opzichte van de controlegroep op de taken die de receptieve woordenschat en het verbaal werkgeheugen met weinig executieve controle meten. Er werd alleen een significante verbetering gevonden op de taak receptieve woordenschat van de vijfjarigen uit de experimentele groep in vergelijking tot de vijfjarigen uit de controlegroep (p= 0.061). Er kan worden geconcludeerd dat de taal- en luistertraining alleen een effect heeft op de receptieve woordenschat van vijfjarigen na een interventie van 14 weken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19793
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo