View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Democratisch burgerschap in het voortgezet onderwijs. Een comparatieve rapport- en handboekanalyse voor het vak maatschappijleer in relatie tot het burgerschapsonderwijs in Nederland 1976-2013

        Thumbnail
        View/Open
        Franke Kaljee 4110013 Scriptie 22-10-2014.pdf (1.085Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Kaljee, F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het vak maatschappijleer is op dit moment meer dan veertig jaar een punt van discussie. Dit onderzoek gaat over de mogelijke verandering binnen het vak maatschappijleer op het gebied van overheidsbeleid en op het gebied van onderwijs. Een comparatieve historische rapport- en handboekanalyse geeft inzicht in de richting die het vak maatschappijleer in relatie tot burgerschapsonderwijs vanaf midden jaren zeventig is opgegaan en hoe dit zich heeft ontwikkeld. In deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar het vak maatschappijleer in relatie tot het burgerschapsonderwijs. De kern van het onderzoek is een rapportanalyse van vier adviesrapporten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en de Onderwijsraad. Verder wordt met behulp van handboekanalyse geïnventariseerd welke aspecten van burgerschap worden benadrukt in vier handboeken voor het vak Maatschappijleer. Daarbij wordt gekeken in hoeverre de lesstof van het handboek ingaat op het stimuleren en ontwikkelen van democratische vaardigheden bij leerlingen. De vraagstelling van dit onderzoek luidt: Op welke manier is de lesstof van het vak maatschappijleer in relatie tot het burgerschapsonderwijs in het voortgezet onderwijs op het onderwijsniveau havo/bovenbouw inhoudelijk veranderd in Nederland tussen 1976-2013?
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19230
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo