View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Longitudinaal onderzoek naar de Grote Vijf in relatie tot agressie en regeloverschrijdend gedrag bij kinderen en adolescenten

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Riet, EEHAvande-3410269 en Leeuwenburgh RJ-3589706 en Brock, P-3850471 en Beek, M-4224353.pdf (463.7Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Riet, E.E.H.A. van de
        Leeuwenburgh, R.J.
        Brock, P.
        Beek, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: In deze studie is onderzocht hoe de persoonlijkheidskenmerken van het Vijf Factor Model van kinderen samenhangen met agressie en regeloverschrijdend gedrag bij kinderen (8-13) en adolescenten (16-21). Methode: De gebruikte data is afkomstig uit een Vlaams longitudinaal onderzoek naar ouderschap, persoonlijkheid en ontwikkeling. In 2004 bestond de steekproef uit 524 kinderen (50.4% meisjes; 8-13 jaar); in 2012 bestond de steekproef uit 418 adolescenten (51.7% meisjes; 16-21 jaar). Moeders hebben in de eerste wave de persoonlijkheid van het kind beoordeeld middels de Hierarchical Personality Inventory for Children en de mate van externaliserend gedrag middels de Child Behavior Checklist. In de tweede wave zijn de HiPIC en de Youth Self Report ingevuld door adolescenten. Resultaten: Hogere scores op extraversie waren gerelateerd aan meer agressie bij zowel kinderen als adolescenten en aan meer regeloverschrijdend gedrag bij kinderen. Lagere scores op welwillendheid, consciëntieusheid en emotionele stabiliteit waren geassocieerd met meer agressie en regeloverschrijdend gedrag bij kinderen en adolescenten. Hogere scores op vindingrijkheid waren gerelateerd aan meer agressie bij kinderen en meer regeloverschrijdend gedrag bij adolescenten. Conclusie: In deze longitudinale studie is duidelijk naar voren gekomen dat de persoonlijkheidsdomeinen in relatie staan tot zowel agressie als regeloverschrijdend gedrag bij kinderen en adolescenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19172
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo