Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHaan, A. de
dc.contributor.advisorVen, S. van der
dc.contributor.authorRiet, E.E.H.A. van de
dc.contributor.authorLeeuwenburgh, R.J.
dc.contributor.authorBrock, P.
dc.contributor.authorBeek, M.
dc.date.accessioned2014-12-22T18:01:11Z
dc.date.available2014-12-22T18:01:11Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19172
dc.description.abstractAchtergrond: In deze studie is onderzocht hoe de persoonlijkheidskenmerken van het Vijf Factor Model van kinderen samenhangen met agressie en regeloverschrijdend gedrag bij kinderen (8-13) en adolescenten (16-21). Methode: De gebruikte data is afkomstig uit een Vlaams longitudinaal onderzoek naar ouderschap, persoonlijkheid en ontwikkeling. In 2004 bestond de steekproef uit 524 kinderen (50.4% meisjes; 8-13 jaar); in 2012 bestond de steekproef uit 418 adolescenten (51.7% meisjes; 16-21 jaar). Moeders hebben in de eerste wave de persoonlijkheid van het kind beoordeeld middels de Hierarchical Personality Inventory for Children en de mate van externaliserend gedrag middels de Child Behavior Checklist. In de tweede wave zijn de HiPIC en de Youth Self Report ingevuld door adolescenten. Resultaten: Hogere scores op extraversie waren gerelateerd aan meer agressie bij zowel kinderen als adolescenten en aan meer regeloverschrijdend gedrag bij kinderen. Lagere scores op welwillendheid, consciëntieusheid en emotionele stabiliteit waren geassocieerd met meer agressie en regeloverschrijdend gedrag bij kinderen en adolescenten. Hogere scores op vindingrijkheid waren gerelateerd aan meer agressie bij kinderen en meer regeloverschrijdend gedrag bij adolescenten. Conclusie: In deze longitudinale studie is duidelijk naar voren gekomen dat de persoonlijkheidsdomeinen in relatie staan tot zowel agressie als regeloverschrijdend gedrag bij kinderen en adolescenten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent474910
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLongitudinaal onderzoek naar de Grote Vijf in relatie tot agressie en regeloverschrijdend gedrag bij kinderen en adolescenten
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAgressie; regeloverschrijdend gedrag; persoonlijkheidskenmerken; de Grote Vijf; kinderen; adolescenten
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record