View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Vervagende grenzen. Wat bindt en scheidt het van Abbemuseum en het Tropenmuseum bij het verzamelen en tentoonstellen van niet-westerse hedendaagse kunst?

        Thumbnail
        View/Open
        Vervagendegrenzen_MariekeLensvelt_3704904.pdf (1.423Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Lensvelt, M.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het tentoonstellen van niet-westerse kunst zit wereldwijd vanaf de jaren tachtig in een vogelvlucht, maar Nederland loopt niet voorop in deze ontwikkeling.3 De discussie die in 1985 begon is nog steeds gaande. Dit debat staat in de context van de door globalisering in gang gezette veranderingen, waarbij het jaar 1989 als keerpunt wordt beschouwd. Er worden nieuwe eisen gesteld aan het conventionele museum, waardoor het zichzelf moet herpositioneren.4 Voor de etnografische- en kunstmusea betekent dit onder anderen dat de traditionele rolverdeling, die gelijk opging met de dichotomie van westers en niet-westers, minder toepasselijk is. In deze zoektocht naar een nieuwe identiteit en sociale relevantie speelt hedendaags niet-westerse kunst een grote rol. De scherpe woorden van Liesbeth Brandt Corstius lijken daarmee voorbarig. Nederlandse kunstmusea, ook het Museum Moderne Kunst Arnhem, tonen inmiddels niet-westerse hedendaagse kunst. Tegelijkertijd worden etnografische musea geconfronteerd met gedwongen hervorming en richten zich steeds meer op hedendaagse niet-westerse kunst. De musea zijn van oorsprong verschillend, maar lijken naar elkaar toe te groeien. Deze tendens zal in deze scriptie in kaart worden gebracht aan de hand van twee voorbeelden, het Tropenmuseum in Amsterdam en het van Abbemuseum in Eindhoven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19093
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo