View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Doelgerichte aanpak bij transmedia strategieën: MAN BIJT HOND en het tweede scherm

        Thumbnail
        View/Open
        BA- Eindwerkstuk Thommy ten Veldhuijs.docx (766.1Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Veldhuijs, T.J. ten
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Zowel commerciële als publieke omroepen maken gebruik van een tweede scherm. Een tweede scherm is het gebruik van een extra scherm bij het bekijken van een programma, met als doel een diepere beleving van het verhaal, oftewel een actievere kijkervaring te creëren. De doelstelling van commerciële omroepen is het behalen van een zo groot mogelijk commercieel voordeel. Dit is in tegenstelling tot de publieke omroepen, die hun programma’s middels doelen zoals publiek belang vormgeven. Als casus wordt MAN BIJT HOND gebruikt om te onderzoeken hoe de doelstellingen van het programma en de omroep aansluiten op het gebruik van het tweede scherm door MAN BIJT HOND. MAN BIJT HOND heeft verscheidene tweede schermen, die door middel van een tekstuele analyse in de vorm van een narratieve analyse onderzocht worden. Voor de analyse wordt gebruikt gemaakt van de begrippen convergence, transmedia storytelling, tweede scherm en interactiviteit. Convergence en transmedia storytelling worden gebruikt als manier van distributie door via verschillende mediaplatformen een verhaal te vertellen. De interactiviteit betekent de mate waarin er sprake is van een wisselwerking tussen het publiek en de keuze op welke wijze de content wordt bekeken. Middels een tekstuele narratieve analyse wordt aangetoond dat MAN BIJT HOND het tweede scherm inzet om de doelstellingen van zowel het programma als van de NCRV te verwezenlijken. De internetsite wordt het meest uitvoerig ingezet voor het behalen van de doelstellingen. De site staat daarmee tevens in dienst van de transmedia storytelling. De tweede schermen van MAN BIJT HOND staan in dienst van het narratief en beogen een diepgaande transmedia storytelling te verwezenlijken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17495
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo