Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHagedoorn, B.
dc.contributor.authorVeldhuijs, T.J. ten
dc.date.accessioned2014-08-05T17:00:53Z
dc.date.available2014-08-05T17:00:53Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17495
dc.description.abstractZowel commerciële als publieke omroepen maken gebruik van een tweede scherm. Een tweede scherm is het gebruik van een extra scherm bij het bekijken van een programma, met als doel een diepere beleving van het verhaal, oftewel een actievere kijkervaring te creëren. De doelstelling van commerciële omroepen is het behalen van een zo groot mogelijk commercieel voordeel. Dit is in tegenstelling tot de publieke omroepen, die hun programma’s middels doelen zoals publiek belang vormgeven. Als casus wordt MAN BIJT HOND gebruikt om te onderzoeken hoe de doelstellingen van het programma en de omroep aansluiten op het gebruik van het tweede scherm door MAN BIJT HOND. MAN BIJT HOND heeft verscheidene tweede schermen, die door middel van een tekstuele analyse in de vorm van een narratieve analyse onderzocht worden. Voor de analyse wordt gebruikt gemaakt van de begrippen convergence, transmedia storytelling, tweede scherm en interactiviteit. Convergence en transmedia storytelling worden gebruikt als manier van distributie door via verschillende mediaplatformen een verhaal te vertellen. De interactiviteit betekent de mate waarin er sprake is van een wisselwerking tussen het publiek en de keuze op welke wijze de content wordt bekeken. Middels een tekstuele narratieve analyse wordt aangetoond dat MAN BIJT HOND het tweede scherm inzet om de doelstellingen van zowel het programma als van de NCRV te verwezenlijken. De internetsite wordt het meest uitvoerig ingezet voor het behalen van de doelstellingen. De site staat daarmee tevens in dienst van de transmedia storytelling. De tweede schermen van MAN BIJT HOND staan in dienst van het narratief en beogen een diepgaande transmedia storytelling te verwezenlijken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent784584
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleDoelgerichte aanpak bij transmedia strategieën: MAN BIJT HOND en het tweede scherm
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMAN BIJT HOND, tweede scherm, transmedia storytelling, convergence, interactiviteit, publieke omroep, NCRV-
dc.subject.courseuuTheater-, film- en televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record