View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van sociaaleconomische status op procedurele democratische waarden

        Thumbnail
        View/Open
        Timo Linting en Mats Gorter bachelorthesis H_Def.pdf (449.7Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Gorter, M.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze thesis wordt een antwoord gegeven op de vraag in hoeverre drie aspecten van sociaaleconomische status (SES) invloed hebben op een liberale opvatting van democratie. De drie SES aspecten zijn educatie, inkomen en beroep. Aan de hand van de human empowerment theory van Welzel wordt betoogd dat educatie, inkomen en beroep gezien kunnen worden als hulpbronnen, welke invloed hebben op emancipatorische waarden. Deze emancipatorische waarden hebben invloed op hoe liberaal iemand democratie opvat. Op basis van data uit de World Values Survey (WVS) van 2006, is een meervoudige regressieanalyse uitgevoerd die laat zien dat alleen educatie invloed heeft op hoe liberaal iemand de democratie opvat. Dit impliceert dat in een land met een lange en sterke democratische traditie, zoals Nederland die kent, educatie de hulpbron is die verantwoordelijk is voor een verhoogde mate van streven naar autonomie en vrijheid, en de daar bijhorende liberale opvatting van democratie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15536
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo