Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorde Regt, Sabrina
dc.contributor.authorGorter, M.J.
dc.date.accessioned2013-12-11T06:00:16Z
dc.date.available2013-12-11T06:00:16Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15536
dc.description.abstractIn deze thesis wordt een antwoord gegeven op de vraag in hoeverre drie aspecten van sociaaleconomische status (SES) invloed hebben op een liberale opvatting van democratie. De drie SES aspecten zijn educatie, inkomen en beroep. Aan de hand van de human empowerment theory van Welzel wordt betoogd dat educatie, inkomen en beroep gezien kunnen worden als hulpbronnen, welke invloed hebben op emancipatorische waarden. Deze emancipatorische waarden hebben invloed op hoe liberaal iemand democratie opvat. Op basis van data uit de World Values Survey (WVS) van 2006, is een meervoudige regressieanalyse uitgevoerd die laat zien dat alleen educatie invloed heeft op hoe liberaal iemand de democratie opvat. Dit impliceert dat in een land met een lange en sterke democratische traditie, zoals Nederland die kent, educatie de hulpbron is die verantwoordelijk is voor een verhoogde mate van streven naar autonomie en vrijheid, en de daar bijhorende liberale opvatting van democratie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent460588
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van sociaaleconomische status op procedurele democratische waarden
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDemocratie; opvattingen; WVS; SES; empowerment theory; educatie; inkomen; beroep
dc.subject.courseuuSociologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record