Meisjes presteren beter op school: Sociaal kapitaal en het verschil in onderwijsprestaties tussen jongens en meisjes.
Summary
Uit eerdere onderzoeken is gebleken dat meisjes betere onderwijsprestaties behalen dan jongens. In dit onderzoek is getracht om deze verschillen in onderwijsprestaties tussen jongens en meisjes te verklaren door te kijken of er een verschil in sociaal kapitaal is tussen jongens en meisjes. Dit verschil in sociaal kapitaal tussen jongens en meisjes is onderzocht met behulp van de sociaal kapitaal theorie. Hierbij is gekeken of er een verschil is in het ontvangen van emotionele support en praktische support en of er in meisjesvriendengroepen een positievere houding is ten opzichte van school in vergelijking met jongensvriendengroepen.
Uit de analyses blijkt dat alleen het ontvangen van emotionele support een verklaring kan zijn voor de betere onderwijsprestaties van meisjes ten opzichte van jongens. Het ontvangen van praktische support en de houding ten opzichte van school binnen jongens- en meisjesvriendengroepen blijken niet te kunnen verklaren waarom meisjes beter presteren op school dan jongens.