Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGeven, Sara
dc.contributor.advisorNooij, Jessica
dc.contributor.authorVet, S. de
dc.contributor.authorVossen, E.M.P.
dc.date.accessioned2013-10-08T17:02:48Z
dc.date.available2013-10-08
dc.date.available2013-10-08T17:02:48Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15121
dc.description.abstractUit eerdere onderzoeken is gebleken dat meisjes betere onderwijsprestaties behalen dan jongens. In dit onderzoek is getracht om deze verschillen in onderwijsprestaties tussen jongens en meisjes te verklaren door te kijken of er een verschil in sociaal kapitaal is tussen jongens en meisjes. Dit verschil in sociaal kapitaal tussen jongens en meisjes is onderzocht met behulp van de sociaal kapitaal theorie. Hierbij is gekeken of er een verschil is in het ontvangen van emotionele support en praktische support en of er in meisjesvriendengroepen een positievere houding is ten opzichte van school in vergelijking met jongensvriendengroepen. Uit de analyses blijkt dat alleen het ontvangen van emotionele support een verklaring kan zijn voor de betere onderwijsprestaties van meisjes ten opzichte van jongens. Het ontvangen van praktische support en de houding ten opzichte van school binnen jongens- en meisjesvriendengroepen blijken niet te kunnen verklaren waarom meisjes beter presteren op school dan jongens.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent267397 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMeisjes presteren beter op school: Sociaal kapitaal en het verschil in onderwijsprestaties tussen jongens en meisjes.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuSociologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record