View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Sociale en Sociaal-Cognitieve Vaardigheden Training, Doeltreffend?

        Thumbnail
        View/Open
        Krieckaert, M. 3213196.pdf (619.6Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Krieckaert, M.E.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze master thesis staat de, door Spirit Jeugd en Opvoedhulp, nieuw ontwikkelde Sociale en Sociaal Cognitieve Vaardigheden (SoCo) training centraal. De cognitief gedragsmatige SoCo training heeft als hoofddoel om het tekort aan sociaal cognitieve vaardigheden van jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar te verminderen en zodoende het (vermoedelijk) bijkomende externaliserend probleemgedrag te doen afnemen. Doelstelling van deze thesis was het uitvoeren van een procesevaluatie en een eerste stap te zetten in onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van, en de vooruitgang op, de Mijn Ontwikkelingsvaardigheden En Doelen vragenlijst (MOED; Konijn et al., 2011). In de periode van december 2011 tot en met mei 2012 zijn 67 jongeren met de SoCo training gestart, waarvan 46 jongeren op groepsniveau en 21 op individueel niveau. Het uitvalpercentage bedroeg 15%. De resultaten met betrekking tot de MOED-lijst lijken veelbelovend: de lijst is intern consistent en er zijn op schaalniveau enkele significante correlaties gevonden die de relatie tussen probleemgedrag en een sociaal cognitief vaardigheden tekort bevestigen. Daarnaast lijkt het vaardigheden tekort, ongeacht de trainingsvariant (groep of individueel), op een aantal onderwerpen af te nemen. Er dient echter in deze ogenschijnlijk positieve beoordeling wel rekening gehouden te worden met een aantal gewichtige tekortkomingen. Zo is bijvoorbeeld niet vastgesteld of de vooruitgang in het vaardigheden tekort te wijten is aan deelname aan de SoCo training.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11007
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo