Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOrobio de Castro, B.
dc.contributor.authorKrieckaert, M.E.M.
dc.date.accessioned2012-07-25T17:01:08Z
dc.date.available2012-07-25
dc.date.available2012-07-25T17:01:08Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11007
dc.description.abstractIn deze master thesis staat de, door Spirit Jeugd en Opvoedhulp, nieuw ontwikkelde Sociale en Sociaal Cognitieve Vaardigheden (SoCo) training centraal. De cognitief gedragsmatige SoCo training heeft als hoofddoel om het tekort aan sociaal cognitieve vaardigheden van jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar te verminderen en zodoende het (vermoedelijk) bijkomende externaliserend probleemgedrag te doen afnemen. Doelstelling van deze thesis was het uitvoeren van een procesevaluatie en een eerste stap te zetten in onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van, en de vooruitgang op, de Mijn Ontwikkelingsvaardigheden En Doelen vragenlijst (MOED; Konijn et al., 2011). In de periode van december 2011 tot en met mei 2012 zijn 67 jongeren met de SoCo training gestart, waarvan 46 jongeren op groepsniveau en 21 op individueel niveau. Het uitvalpercentage bedroeg 15%. De resultaten met betrekking tot de MOED-lijst lijken veelbelovend: de lijst is intern consistent en er zijn op schaalniveau enkele significante correlaties gevonden die de relatie tussen probleemgedrag en een sociaal cognitief vaardigheden tekort bevestigen. Daarnaast lijkt het vaardigheden tekort, ongeacht de trainingsvariant (groep of individueel), op een aantal onderwerpen af te nemen. Er dient echter in deze ogenschijnlijk positieve beoordeling wel rekening gehouden te worden met een aantal gewichtige tekortkomingen. Zo is bijvoorbeeld niet vastgesteld of de vooruitgang in het vaardigheden tekort te wijten is aan deelname aan de SoCo training.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent634510 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Sociale en Sociaal-Cognitieve Vaardigheden Training, Doeltreffend?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSociaal, sociaal-cognitief, vaardigheden, vaardigheden tekort, delinquent gedrag, externaliserend probleemgedrag
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record