UU Student Theses Repository: Recent submissions
Now showing items 28561-28580 of 44877
-
Strategiegebruik van daders, slachtoffers en dader-slachtoffers bij pesten
(2015)Objective: This research aims to determine whether bully-victims use other strategies to receive resource control compared to bullies, victims and a neutral group of children in the first class of secondary school. Method: ... -
English Literacy in Dutch Twice-Exceptional Children and Children with Dyslexia
(2015)Abstract This study investigated achievement in English literacy as a second language and examined the predictive value of working memory (WM) for English literacy levels. The total sample consisted of 165 Dutch children ... -
Dyslexie en de Engelse taalvaardigheid
(2015)Dyslexie wordt gedefinieerd als een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren van het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau. In huidig onderzoek is er ... -
Twice-exceptionals en de Engelse taalvaardigheid
(2015)Het huidige onderzoek richt zich op de Nederlandse en Engelse taalvaardigheid van hoogbegaafde kinderen met dyslexie met als doel te bekijken of Engelse taal meegenomen kan worden in diagnostisch onderzoek, zodat dit een ... -
Bullying in elementary schools on Sint Maarten
(2015)There have been no studies into bullying in elementary schools on Sint Maarten. Because of the negative consequences and the high prevalence of bullying it is important to gain more insight into the facts of bullying and ... -
Het Nieuwe Werken voor iedereen
(2015)In dit onderzoek is de relatie tussen Het Nieuwe Werken (HNW) en arbeidstevredenheid onderzocht. HNW is hiervoor opgedeeld in de volgende constructen: plaatsonafhankelijk werken, tijdsonafhankelijk werken en het gebruik ... -
An effect study of ‘Creative Expressive Arts Therapy’ for sexual abused children in South Africa and a possible moderation effect of social support.
(2015)Introduction: In this research a ‘Creative Expressive Arts Therapy (CEAT)’ is piloted for sexually abused children in South Africa, at the Teddy Bear Clinic for abused children. The effect of CEAT on Post Traumatic Stress ... -
Zelf sturen naar duurzaam werk: De invloed van job crafting bij mensen met een arbeidsbeperking
(2015)In huidig onderzoek is gemeten in welke mate job crafting kan bijdragen aan medewerkers met een arbeidsbeperking. Dit onderzoek heeft zich gericht op het verband van drie dimensies van job crafting op zowel uitkomstvariabelen ... -
Zippy’s Vrienden; Effectonderzoek in Nederland
(2015)Doelstelling: Een miljoen kinderen uit 29 landen volgen Zippy’s Vrienden (ZV) een schoolprogramma ter bevordering van de sociaal-emotionele vaardigheden. In het huidige onderzoek is gekeken naar de effecten van ZV in ... -
Wijzen boven benoemen bij een- en meertalige peuters: de rol van meertaligheid en woordenschat
(2015)Eerder onderzoek toont aan dat eentalige kinderen tussen 2 en 4 jaar bij een conflict tussen wijzen en benoemen gevoeliger zijn voor wijzen (Grassmann & Tomasello, 2010). Het doel van dit onderzoek was tweeledig: (i) ... -
Eigen kracht bij ouders van kinderen met een verstandelijke beperking
(2015)Vanaf 1 januari 2015 vindt er een transitie in de zorg plaats. Een belangrijk aspect van deze transitie is het stimuleren van de eigen kracht. Het is de bedoeling dat mensen gaan kijken naar wat ze zelf en samen met hun ... -
Samen sterk in het Westland: meningen en ervaringen van Westlandse jongeren met betrekking tot jeugdparticipatie
(2015)In deze studie is onderzocht hoe gemeente Westland jongeren kan stimuleren zich te ontwikkelen tot actieve burgers. Hierbij is nagegaan in hoeverre sekse, opleiding, etnische afkomst, religie en de mate van sociale steun ... -
Inhoud, ontwikkeling en gebruik van een wijkgezondheidsprofiel.
(2015)Aanleiding: De GGD A kreeg in 2013 opdracht van de Gemeente D. om een wijkgezondheidsprofiel jeugd te ontwikkelen. Eerder zijn door onder meer de GGD B en GGD C wijkgezondheidsprofielen ontwikkeld. Deze thesis richt zich ... -
Correlation between parenting and school readiness of Roma children. The importance of involving parents
(2015)This study examined the relation between parenting and the school readiness of Roma children in FYROM in cooperation with UNICEF Skopje. Differences between gender and location were taken into account. Method: A mixed ... -
The Role of Implementation: Happy Class in The Hague
(2015)Objective. Happy Class is an online universal depression prevention given in class for students with VMBO education school track in The Hague. This study aimed to understand whether differences in implementation aspects ... -
De relatie tussen niet-symbolische-, symbolische- en mappingvaardigheden en de rekenvaardigheid van zwakke rekenaars in groep 4.
(2015)Doel: Het doel van deze studie is te onderzoeken of niet-symbolische vaardigheid, symbolische vaardigheid en/of mappingvaardigheid bij jonge kinderen significante voorspellers zijn voor de rekenvaardigheid van zwakke ... -
Samenhang van empowerment met zelfwaardering en zelfregie bij mensen met een matig of licht verstandelijke beperking
(2015)ACHTERGROND: Empowerment is een speerpunt binnen de hulpverlening aan mensen met een matig of licht verstandelijke beperking. Doel van het onderzoek was om de kennis over empowerment te vergroten zodat de kwaliteit van ... -
Het circadiaan ritme bij volwassenen met een verstandelijke beperking en depressieve symptomen
(2015)Achtergrond: Het circadiaan ritme en depressie blijken met elkaar in verband te staan. Onderzoek naar dit verband bij personen met verstandelijke beperking (VB) is echter onbekend. In deze studie is onderzocht of het ... -
Echtscheiding & Delinquentie
(2015)Background: Previous studies have shown a linkage between parental divorce and adolescents' delinquent behavior. However, it remains unclear whether adolescents’ ethnicity and gender are moderating factors in this correlation. ... -
Voorspellers van de rekenvaardigheid: werkgeheugen en voorbereidende rekenvaardigheid
(2015)Both working memory and early numeracy have been proven to be strong predictors of mathematical achievement. The aim of this longitudinal study was to investigate working memory and early numeracy as predictors of mathematical ...