Zippy’s Vrienden; Effectonderzoek in Nederland
Summary
Doelstelling: Een miljoen kinderen uit 29 landen volgen Zippy’s Vrienden (ZV) een schoolprogramma ter bevordering van de sociaal-emotionele vaardigheden. In het huidige onderzoek is gekeken naar de effecten van ZV in Nederland na één schooljaar. De nadruk lag hierbij op sociale informatieverwerking, sociaal-emotionele vaardigheden, probleemgedrag en het sociale klimaat in de klas. Methode: 1078 kinderen van 30 scholen zijn tijdens de voormeting (T0) en de eerste nameting (T1) geïnterviewd. Daarnaast hebben de leerkrachten per leerling een vragenlijst ingevuld. De data is zowel in SPSS (Ancova’s) als in MLwiN (Multi-level analyses) geanalyseerd. Resultaten: De experimentele conditie van de kinderen ging vooruit wat betreft hun adaptieve vaardigheden, maar zij vertoonden niet minder vijandig gedrag of probleemgedrag. Er was een klein effect van ZV
op sociaal-emotionele vaardigheden, maar geen effect op de sociale interacties in de klas. Uit het onderzoek bleek er geen interactie-effect tussen conditie en geslacht te zijn. Tussen conditie en leerlinggewicht was er wel een interactie-effect waarbij kinderen met leerlinggewicht 1,2 lager scoorden na ZV.