View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Samenhang van empowerment met zelfwaardering en zelfregie bij mensen met een matig of licht verstandelijke beperking

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Vor, Ade-3933024 en Bruijn, Sde-3922960.pdf (756.8Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Vor, A. de
        Bruijn, S. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        ACHTERGROND: Empowerment is een speerpunt binnen de hulpverlening aan mensen met een matig of licht verstandelijke beperking. Doel van het onderzoek was om de kennis over empowerment te vergroten zodat de kwaliteit van begeleiding kan worden verbeterd. Onderzocht is of er een samenhang is van empowerment met zelfwaardering en zelfregie. Ook is onderzocht wat de modererende rol van geslacht is. METHODE: Bij 41 mensen met een matig of licht verstandelijke beperking, wonende binnen een AWBZ-organisatie, zijn vragenlijsten afgenomen om de mate van empowerment, zelfwaardering en zelfregie te meten. RESULTATEN: Er is een positieve, sterke samenhang gevonden tussen empowerment en zelfwaardering. De samenhang tussen empowerment en zelfregie is negatief en redelijk sterk. Zelfwaardering en zelfregie zijn geen significante voorspellers voor empowerment. Geslacht heeft geen significante invloed op de samenhang van empowerment met zelfwaardering en zelfregie. CONCLUSIE: Om empowerment van mensen met een verstandelijke beperking te vergroten is het van belang om zelfwaardering te versterken. Daarnaast kan worden aanbevolen om (gevalideerde) meetinstrumenten voor onderzoeksdoeleinden te ontwikkelen die afgestemd zijn op het intelligentieniveau van de participanten. Verder en grootschaliger onderzoek naar empowerment bij mensen met een verstandelijke beperking, kan de kennis en kwaliteit van zorg verder vergroten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19883
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo