View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Contextopgaven versus getalsopgaven in het speciaal onderwijs. In hoeverre presteren ESM-leerlingen in cluster 2 en leerlingen in cluster 4 beter of minder goed op contextopgaven dan op getalsopgaven, dan gegeven hun algemene rekenvaardigheid mag worden verwacht?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Heerde, J van-3210618 (2009).pdf (451.9Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Heerde, J. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Vanuit het speciaal onderwijs (SO) bereiken het Cito regelmatig geluiden dat de autistische leerlingen op deze scholen moeite hebben met de contextgebonden opgaven in rekenmethodes en in de toetsen van het Cito. Uit de theorie omtrent autistische kinderen en rekenonderwijs, blijkt dat zij moeite hebben met symbolisch en abstract taakgebruik. Daarnaast hebben zij voorstellingsproblemen, zo kunnen zij moeilijk onderscheid maken tussen fantasie en werkelijkheid en hebben zij er moeite mee rekenkennis in verschillende contexten toe te passen. Het doel van dit onderzoek is te achterhalen of leerlingen met Ernstige SpraaktaalMoeilijkheden (ESM) in cluster 2 en leerlingen in cluster 4 van het speciaal onderwijs significant minder goed presteren op contextopgaven dan op getalsopgaven. Er is een toets met twee categorieën opgaven, contextopgaven en getalsopgaven, bij 333 leerlingen afgenomen. De toetsresultaten zijn geanalyseerd met behulp van een categorieënanalyse. Gebleken is dat meer leerlingen dan op statistische grond mag worden verwacht, een opvallend profiel hebben vertoond. Opmerkelijk is echter dat 22 van de 34 leerlingen met een opvallend profiel minder goed hebben gescoord op de categorie getalsopgaven dan gegeven hun totaalscore kon worden verwacht. Dit kan mogelijk worden verklaard door de concentratie- en motivatieproblemen van de leerlingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9993
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo