Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJaspers, J.G.M.
dc.contributor.advisorErkens, G.
dc.contributor.authorHeerde, J. van
dc.date.accessioned2012-02-21T18:01:20Z
dc.date.available2012-02-21
dc.date.available2012-02-21T18:01:20Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9993
dc.description.abstractVanuit het speciaal onderwijs (SO) bereiken het Cito regelmatig geluiden dat de autistische leerlingen op deze scholen moeite hebben met de contextgebonden opgaven in rekenmethodes en in de toetsen van het Cito. Uit de theorie omtrent autistische kinderen en rekenonderwijs, blijkt dat zij moeite hebben met symbolisch en abstract taakgebruik. Daarnaast hebben zij voorstellingsproblemen, zo kunnen zij moeilijk onderscheid maken tussen fantasie en werkelijkheid en hebben zij er moeite mee rekenkennis in verschillende contexten toe te passen. Het doel van dit onderzoek is te achterhalen of leerlingen met Ernstige SpraaktaalMoeilijkheden (ESM) in cluster 2 en leerlingen in cluster 4 van het speciaal onderwijs significant minder goed presteren op contextopgaven dan op getalsopgaven. Er is een toets met twee categorieën opgaven, contextopgaven en getalsopgaven, bij 333 leerlingen afgenomen. De toetsresultaten zijn geanalyseerd met behulp van een categorieënanalyse. Gebleken is dat meer leerlingen dan op statistische grond mag worden verwacht, een opvallend profiel hebben vertoond. Opmerkelijk is echter dat 22 van de 34 leerlingen met een opvallend profiel minder goed hebben gescoord op de categorie getalsopgaven dan gegeven hun totaalscore kon worden verwacht. Dit kan mogelijk worden verklaard door de concentratie- en motivatieproblemen van de leerlingen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent462810 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleContextopgaven versus getalsopgaven in het speciaal onderwijs. In hoeverre presteren ESM-leerlingen in cluster 2 en leerlingen in cluster 4 beter of minder goed op contextopgaven dan op getalsopgaven, dan gegeven hun algemene rekenvaardigheid mag worden verwacht?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSpeciaal onderwijs
dc.subject.keywordsrekenen
dc.subject.keywordscontexten
dc.subject.keywordsautisme
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record