View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het geheim van de examentraining ontrafeld - Wat zijn de effecten van examentrainingen?

        Thumbnail
        View/Open
        Artikel_PGO.pdf (1.238Mb)
        Publication date
        2012
        Author
        Holst, A.
        Kerkmeijer, E.
        Peters, M.F.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het blijkt dat buitenschoolse examentrainingen steeds populairder worden. We ondervroegen bijna 200 havo en vwo examenleerlingen die een natuur- of wiskunde examentraining in Nederland gevolgd hebben om erachter te komen wat de effecten zijn van een dergelijke examentraining. We hebben een verdeling gemaakt in cognitieve, affectieve en regulatieve effecten. Gebleken is dat leerlingen cognitieve effecten het meest waarderen en van de affectieve effecten waarderen de leerlingen de persoonlijke aandacht het meest. Docenten zouden in hun lessen vaker een overzicht van de stof kunnen geven of aandacht besteden aan de structuur van de stof. Net voor het eindexamen kan in kleinere groepen worden gewerkt om meer persoonlijke aandacht te besteden aan individuele vragen. Veel examensommen oefenen met de klas zodat leerlingen hier ervaring in opdoen en daarna de opgaven bespreken aan de hand van het correctiemodel wordt ook als nuttig ervaren door leerlingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9951
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo