Eindwerkstuk. Taalontwikkeling bij kinderen: argumentatieve ladingen van ogenschijnlijk equivalente uitingen
Summary
In dit onderzoek is gekeken naar het begrip van argumentatieve ladingen bij ogenschijnlijk equivalente uitingen. De proefpersonen waren kinderen van 5 jaar. Ter vergelijking zijn ook volwassenen onderzocht. Eerder onderzoek heeft aan de ene kant aangetoond dat kinderen pas vanaf hun zevende jaar conversationele implicaturen kunnen begrijpen maar aan de andere kant is ook aangetoond dat kinderen al op heel jonge leeftijd communicatieve intenties van andere mensen kunnen lezen (Tomasello et. al. 2005). Door twee experimenten is het gelukt om antwoord te geven op de volgende hoofdvraag: begrijpen kinderen van 5 jaar de verschillende argumentatieve ladingen van ogenschijnlijk synonieme uitingen? Uit het onderzoek is de conclusie gekomen dat kinderen al op heel jonge leeftijd beginnen met het ontwikkelen van het begrip voor conversationele implicaturen. Zelfs kinderen van 3 jaar zijn al in staat om deze implicaturen te begrijpen. De resultaten van de 3-jarigen, 5-jarigen en volwassenen verschilden bijna niet van elkaar.