Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTribushinina, E.
dc.contributor.authorBerg, D. van den
dc.date.accessioned2012-02-08T18:00:42Z
dc.date.available2012-02-08
dc.date.available2012-02-08T18:00:42Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9910
dc.description.abstractIn dit onderzoek is gekeken naar het begrip van argumentatieve ladingen bij ogenschijnlijk equivalente uitingen. De proefpersonen waren kinderen van 5 jaar. Ter vergelijking zijn ook volwassenen onderzocht. Eerder onderzoek heeft aan de ene kant aangetoond dat kinderen pas vanaf hun zevende jaar conversationele implicaturen kunnen begrijpen maar aan de andere kant is ook aangetoond dat kinderen al op heel jonge leeftijd communicatieve intenties van andere mensen kunnen lezen (Tomasello et. al. 2005). Door twee experimenten is het gelukt om antwoord te geven op de volgende hoofdvraag: begrijpen kinderen van 5 jaar de verschillende argumentatieve ladingen van ogenschijnlijk synonieme uitingen? Uit het onderzoek is de conclusie gekomen dat kinderen al op heel jonge leeftijd beginnen met het ontwikkelen van het begrip voor conversationele implicaturen. Zelfs kinderen van 3 jaar zijn al in staat om deze implicaturen te begrijpen. De resultaten van de 3-jarigen, 5-jarigen en volwassenen verschilden bijna niet van elkaar.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent811673 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEindwerkstuk. Taalontwikkeling bij kinderen: argumentatieve ladingen van ogenschijnlijk equivalente uitingen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsargumentatieve ladingen, ontkenning, communicatieve intenties
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record