View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen woordmoeilijkheid en tekstbegrip bij VMBO- en VWO- leerlingen

        Thumbnail
        View/Open
        Eindscriptie Tessa Gulink laatste versie.pdf (469.6Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Gülink, T.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek is een experimenteel onderzoek, waarin de invloed van woordmoeilijkheid op het tekstbegrip van sterke en zwakke lezers is onderzocht. Om tekstbegrip te kunnen meten is er een cloze-test gemanipuleerd op woordmoeilijkheid. Deze cloze-test is samen met een leesvaardigheid- en een woordenschattoets afgenomen bij 97 leerlingen uit de tweede klas van het VWO en het VMBO. Uit de leesvaardigheidstoets en de woordenschattoets bleek dat, zoals verwacht, VWO- leerlingen sterke lezers zijn en VMBO-leerlingen zwakke lezers. VWO- leerlingen bleken een grotere leesvaardigheid en woordenschat te hebben dan VMBO- leerlingen. Uit de analyse is gebleken dat woordmoeilijkheid van invloed is op het tekstbegrip van de scholieren. Er zijn zowel hoofdeffecten gevonden van het schooltype en van tekstversie. Dit bevestigt nogmaals dat VWO- leerlingen sterkere lezers zijn dan VMBO- leerlingen. Daarnaast houdt dit in dat de tekstversie met makkelijke woorden beter is begrepen dan de versie met moeilijke woorden. Er was echter geen sprake van een interactie effect tussen schooltype en tekstversie, wat inhoudt dat het niet betekent dat woordmoeilijkheid een groter effect heeft op een bepaald schoolniveau.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9832
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo