Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKraf, R.L.
dc.contributor.authorGülink, T.G.
dc.date.accessioned2012-01-17T18:00:53Z
dc.date.available2012-01-17
dc.date.available2012-01-17T18:00:53Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9832
dc.description.abstractDit onderzoek is een experimenteel onderzoek, waarin de invloed van woordmoeilijkheid op het tekstbegrip van sterke en zwakke lezers is onderzocht. Om tekstbegrip te kunnen meten is er een cloze-test gemanipuleerd op woordmoeilijkheid. Deze cloze-test is samen met een leesvaardigheid- en een woordenschattoets afgenomen bij 97 leerlingen uit de tweede klas van het VWO en het VMBO. Uit de leesvaardigheidstoets en de woordenschattoets bleek dat, zoals verwacht, VWO- leerlingen sterke lezers zijn en VMBO-leerlingen zwakke lezers. VWO- leerlingen bleken een grotere leesvaardigheid en woordenschat te hebben dan VMBO- leerlingen. Uit de analyse is gebleken dat woordmoeilijkheid van invloed is op het tekstbegrip van de scholieren. Er zijn zowel hoofdeffecten gevonden van het schooltype en van tekstversie. Dit bevestigt nogmaals dat VWO- leerlingen sterkere lezers zijn dan VMBO- leerlingen. Daarnaast houdt dit in dat de tekstversie met makkelijke woorden beter is begrepen dan de versie met moeilijke woorden. Er was echter geen sprake van een interactie effect tussen schooltype en tekstversie, wat inhoudt dat het niet betekent dat woordmoeilijkheid een groter effect heeft op een bepaald schoolniveau.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent480945 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen woordmoeilijkheid en tekstbegrip bij VMBO- en VWO- leerlingen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordswoordmoeilijkheid, tekstbegrip, VMBO, VWO
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record