Buitenspelen op een Interactief Schoolplein Een Explorerend Evaluatieonderzoek naar het Gebruik en de Ervaring van Playground in One Day door Bovenbouwleerlingen van de Openbare Dalton Basisschool Europa in Enschede.
Summary
In dit kwalitatief explorerend evaluatieonderzoek werd
met behulp van digitale vragenlijsten en interviews
inzicht verkregen in het gebruik en ervaring van
bovenbouwleerlingen en leerkrachten rondom het door
Yalp vernieuwde interactieve Krajicek Plaza,
naastgelegen de openbare Dalton basisschool Europa.
Het schoolplein is een belangrijke setting voor het
verkrijgen van fysieke en sociale activiteiten van
kinderen. De vragenlijst werd digitaal afgenomen bij
veertien leerlingen uit de bovenbouw. Vervolgens zijn bij
vier leerkrachten, de directeur en twee leerlingen open
interviews afgenomen. Data zijn voornamelijk kwalitatief
geanalyseerd. Het vernieuwde openbare plein wordt door
diverse doelgroepen gebruikt, door bovenbouwleerlingen
voornamelijk tijdens schooltijd. Hierbij bleken de
interactieve speeltoestellen van Yalp geen externe
stimulus te zijn voor meer buiten speelgedrag van
bovenbouwleerlingen. Zij hebben voornamelijk de
behoefte aan samenspel en samen bewegen op een
spannende/uitdagende manier. Ook is geconcludeerd dat
leerkrachten het plein meer willen inzetten voor
educatieve doeleinden. Vervolgonderzoek is nodig om
een breder beeld over een langere periode te krijgen van
het ervaren gebruik van de gehele school door middenen
onderbouwleerlingen ook te betrekken.
Kernwoorden: buitenspelen, Playground in One Day,
bovenbouwleerlingen, leerkrachten, interactief