Gemotiveerd lezen door een cultuurhistorische bril
Summary
Binnen dit onderzoek staat de volgende onderzoeksvraag centraal: In hoeverre, en op
welke manier kan de cultuurhistorische benadering van een literair werk ertoe bijdragen de
tweedefase leerling intrinsiek te motiveren? Om antwoord op deze vraag te geven worden in
het theoretisch kader de begrippen ‘cultuurhistorische context’ en ‘intrinsieke
leerlingmotivatie’ gedefinieerd. Uit de analyse van een aantal relevante vakbladartikelen is
gebleken dat beide begrippen regelmatig binnen de vakliteratuur aan bod komen maar nog
niet met elkaar in verband worden gebracht. De analyse van een aantal literatuurprojecten
(gemaakt door taaldocenten zelf die te vinden zijn op de docenten vaksite ‘Digischool.nl’)
maakte vervolgens duidelijk in hoeverre deze projecten door leerlingen als intrinsiek
motiverend ervaren zouden kunnen worden.
Het voornaamste resultaat uit dit onderzoek is dat er, ondanks het feit er in de
vakliteratuur tot dusver nog niet over geschreven is, mogelijk een positief verband bestaat
tussen het gebruik van de ‘cultuurhistorische context’ en de ‘intrinsieke leerlingmotivatie’ bij
het behandelen van een literair werk.