Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTigchelaar, A.
dc.contributor.authorHouben, M.
dc.date.accessioned2012-01-10T18:00:50Z
dc.date.available2012-01-10
dc.date.available2012-01-10T18:00:50Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9808
dc.description.abstractBinnen dit onderzoek staat de volgende onderzoeksvraag centraal: In hoeverre, en op welke manier kan de cultuurhistorische benadering van een literair werk ertoe bijdragen de tweedefase leerling intrinsiek te motiveren? Om antwoord op deze vraag te geven worden in het theoretisch kader de begrippen ‘cultuurhistorische context’ en ‘intrinsieke leerlingmotivatie’ gedefinieerd. Uit de analyse van een aantal relevante vakbladartikelen is gebleken dat beide begrippen regelmatig binnen de vakliteratuur aan bod komen maar nog niet met elkaar in verband worden gebracht. De analyse van een aantal literatuurprojecten (gemaakt door taaldocenten zelf die te vinden zijn op de docenten vaksite ‘Digischool.nl’) maakte vervolgens duidelijk in hoeverre deze projecten door leerlingen als intrinsiek motiverend ervaren zouden kunnen worden. Het voornaamste resultaat uit dit onderzoek is dat er, ondanks het feit er in de vakliteratuur tot dusver nog niet over geschreven is, mogelijk een positief verband bestaat tussen het gebruik van de ‘cultuurhistorische context’ en de ‘intrinsieke leerlingmotivatie’ bij het behandelen van een literair werk.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent316866 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGemotiveerd lezen door een cultuurhistorische bril
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuFranse taal en cultuur: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record